Monday 23 September 2013

Program Semarak Perpaduan RIMUP Kelompok Daerah Bintulu SK Asyakirin 2013


RIMUP merupakan kata singkatan bagi RANCANGAN INTEGRASI MURID UNTUK PERPADUAN merupakan satu agenda Kementerian Pendidikan Malaysia bagi membentuk kerjasama dan permuafakatan menerusi perlaksanaan pelbagai program dan aktiviti yang matlamat utamanya ialah memupuk perpaduan dalam kalangan murid serta masyarakat pelbagai kaum.

Seramai 60 orang peserta yang terdiri daripada 3 buah sekolah iaitu Sekolah Kebangsaan Asyakirin, Sekolah Jenis Kebangsaan Siong Boon dan Sekolah Jenis Kebangsaan Chung Hua Bintulu 2 berkampung di sekolah ini melalui satu rancangan RIMUP Kelompok yang dikenali sebagai Program Semarak Perpaduan 2013. 

Program ini yang melibatkan peserta daripada bangsa Melayu, Cina, India, Iban, Melanau dan suku kaum Sarawak sudah pasti dapat mencapai objektif penganjuran program dan sekali gus menggalakkan aktiviti secara integrasi di peringkat RIMUP kelompok ini.


Tujuan Program Semarak Perpaduan ini diadakan adalah untuk mewujudkan sikap kerjasama dan toleransi serta suasana muhibbah di antara murid dan masyarakat pelbagai kaum di negara ini khususnya di daerah Bintulu ini. Di samping itu, program ini juga bertujuan menggalakkan penyertaan semua pihak yang terdiri daripada murid, guru, PIBG, dan masyarakat setempat dalam mewujudkan perpaduan kaum di kalangan masyarakat majmuk dan menjadikan sekolah sebagai institusi yang mampu menjadi pemangkin kepada perpaduan serta melahirkan masyarakat yang bersatu padu, aman dan sejahtera. 

Pihak PIBG ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada JK Pengelola dan semua pihak yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam menjayakan program ini.

Printfriendly